Blogger Boot Camp 2013

Jepp. Jag var där. Det var kul. Och utmanande för min nyblivnamammakropp. Precis som planerat!

Anmälan kom upp väldigt nära inpå min förlossning och om jag i vanliga fall ser mig som en person som tävlar, inte springer på event, så kändes det nu som ett bra och rimligt mål att orka med en dag fullspäckad med träning tre månader efter min förlossning. Sagt och gjort!

Mingel

Efter en ganska dålig natt med inte så mycket sömn (N ville äta vid 1, 3 och 6) så pallrade jag mig iväg till eventet utan speciellt mycket energi. Väl där bubblade lokalerna av förväntan från ca 12o träningsbloggare och jag kunde inte annat än att ryckas med i stämningen. Började med en klass för Löplabbet där man skulle få testa lättviktsskor och köra olika teknik/löpskoleövningar. Trots att man anmält skostorlek i anmälan fanns inga skor i 35 så jag fick köra i mina egna fivefingers. Lite trist för jag hade sett fram emot att testa något annat. Övningarna var dock bra och tuffa. Blev riktigt svettig under passet! Det var endast en övning som inte kändes bra i bäckenet och då stod jag över.

Nästa klass var löpning med Runday i Humlegården. Tyvärr var stora delar av detta pass också löpskolning så det kändes lite tjatigt efter att ha kört det i en timme precis innan men solen sken och sällskapet var gott så jag passade på att njuta. Vi avslutade med stafett och även om jag lovade mig själv att ta det lugnt så var det svårt att inte ryckas med när det var tävling på g (även om instruktörerna påpekade noga att det INTE var någon tävling). Kul iaf!

Sen skulle hela gruppen fotograferas men jag skippade detta då N behövde ammas. Fint att ha en sambo som ställer upp och kommer och levererar barnet när det behöver matas!

Efter detta var det dags för cykelklass med Jessica Clarén. Detta var verkligen dagens höjdpunkt. Vilken energi och glädje den tjejen utstrålar! Jag har inte kört någon cykelklass sedan i höstas och hade nästan glömt hur härligt det kan vara med en bra instruktör, grym musik och endorfiner (och mjölksyra) som pumpar genom kroppen. Verkligen eufori!

Lunchen var komponerad av årets kock 2011, Tomas Diederichsen, och mycket god.

Efter lunchen tog jag en paus från eventet och gick för att träffa P & N några timmar, amma och mysa lite på NK. Återvände för en sista klass i form av Global Yoga vilket kändes som en bra avslutning på träningsdagen. Några tuffa ställningar men skönt för kroppen att få sträcka ut ordentligt.

Kort och gott, en mycket bra träningsdag. Känner mig inspirerad och fylld av energi (kan det bero på att jag åt upp halva chokladkakan från goodiebagen när jag kom hem?). Nu sova och hoppas på lite mer sömn i natt så att kroppen får återhämta sig!

Kontraster

Det är många minusgrader ute i Stockholm idag. Sägs det. Själv har jag inte varit utanför dörren och funderar på att låta bli. Solen strålar dock så det kanske är värt att klä på sig och barnet och pallra sig ut ändå.

Min Playitasvecka enligt Instagram

Det är stor kontrast med dagens kyla jämfört med de 20+ graderna vi promenerade runt i förra veckan på Fuerteventura och jag skulle ljuga om jag säger att jag inte saknar det. Att bara kunna stoppa ned N i joggingvagnen och traska ut. Promenera i solen mest hela dagarna. Stanna och äta en glass och amma i skuggan. Simma i utomhuspoolen eller havet. Traska upp på berget med Sofie. Träna med fantastiska kompisar på gymet. Ja, ni fattar.

Jag och N på StrongMama

Well well, vi har det ju bra hemma också. I måndags testade vi för första gången en Mama-Babyklass, StrongMama på SATS Odenplan. Det var kul! N höll sig relativt lugn så att jag kunde träna på. Passet består av olika stationer som man växlar mellan. 1:30 på varje station och så 15 sekunder vila i växlingarna. Det var ganska många olika övningar men exempel är enbensbenböj, marklyft, rodd med skivstång, armhävningar på bräda med gång mellan, burnes osv. Bra träning helt enkelt! Avslutades med mag- och knipövningar, nåt som vi nyblivna mammor verkligen behöver! Ska försöka få till åtminstone ett sånt här pass i veckan nu, så himla praktiskt att man kan ta med sig sin bebis! Snart dags att testa lämna in N på MiniSats också. Blir spännande att se hur det funkar!

Njutning på Playitas

Just nu sitter jag på en solig terass med en kopp blaskigt bryggkaffe i handen och en utsikt över kaktusar och karga berg. Nike sover sött i sängen och resten av gänget är och simmar. Yes. Vi är på Playitas!

Gänget meckar, Nike sprattlar

Om jag är avundsjuk på de andra som kan träna som de vill? Ja lite men faktum är att jag och Nike har det sjukt bra. Vi njuter av lite värme, går härliga promenader, äter god mat och dricker kaffe i solen. Sen blir man extremt tacksam för varje pass man får till med liten bebis! Som att jag simmade 400m i den härliga 50-meterspoolen när vi kom fram i söndags. Eller som igår när Nike sov i sin vagn på gymet medan vi körde stationsträning påpiskade av Magnus. Och när hon vaknade efter första varianten fick hon bli vilostationen på nästa så att det alltid var en av oss fem som vilade och höll Nike medan de andra jobbade på sina stationer. Som Lisa sa. Det är ju busenkelt, du behöver ju bara dra ihop fem polare varje gång du ska träna så blir det bra! Jepp, någon som är sugen på att haka?

Nöjd efter ett kort men härligt simpass. Bild lånad av Sofie.

Sjukt improviserad lunch

Vi ska strax iväg på promenad med mammagruppen (grupp och grupp, vi är tre pers) och helt utan lunchplaner öppnade jag kylen och detta är vad det fick bli. Halloumi, sparris, tomater, avokado med örtsalt och lite överbliven butternutsoppa. Mammalivet kanske inte alltid är så planerat men ibland blir det rätt bra ändå!

20130228-123900.jpg

Snart snart…

… är jag på Playitas för en veckas träningsläger! När bästa roomien Sofie frågade svarade jag först nej, för inte kan man väl åka på träningsläger med en tremånaders bebis? Det kan man väl visst det svarade Sofie och nu är det bara några dagar kvar tills vi åker. 

Jag både längtar och är skitnervös samtidigt. Längtar till solsken, härligt sällskap, goda cafeconleches och en massa simning, löprundor och promenader i bergen. Skitnervös för att jag för första gången ska flyga med Nike och överlag för att ta med henne till ett annat land fullt av stark sol, myggor, campilobacter och galna tyskar i cykelbyxor. Men jag tror att det kommer att gå bra. Hon är en tuff tjej och hon kommer att anpassa sig efter situationen. Dessutom har jag med mig både Sofie och ett gäng härliga gourmettriathleter som har lovat att hjälpa till om det behövs. Så härligt med underbara vänner så att jag kan åka iväg på en träningsresa i år även om P måste jobba och inte kan följa med! Egentligen borde jag inte vara nervös. N har ju varit på Playitas förut, men då hade hon bara legat i min mage i 4 veckor (jag var i vecka6/7 när vi var där förra året) och kanske inte minns så mycket av det?

Här kommer lite träningsresepepp i form av bilder från förra året!

Ny frukost

Ni som har följt mig under en längre tid vet att jag i princip ALLTID äter gröt till frukost.

Oftast kokar jag gröt på krossat bovete blandat med lin- och solrosfrön samt gojibär och torkade äppelbitar. Ibland blandar jag ned en klick nötsmör om jag känner att jag behöver lite mer energi. Jag har även försökt mig på raw gröt vilket är gott men inte håller mig mätt så länge. Jag har helt enkelt varit rätt insnöad på gröt!

Nu har jag testat en annan frukost den senaste veckan och jag måste säga att jag är rätt såld. Så funkar jag. Hittar jag nåt jag gillar så kör jag det järnet tills jag tröttnar. Det jag nu snöat in på är kokosmjölk! Jag blandar det med keso, bär och frukt och toppar det hela med lite fröer och nötter. Så himmelskt gott, som att äta efterrätt till frukost!

Dagens variant åts med clementin, kiwi, granatäpple, valnötter, solrosfrön & chiafrön. Toppingen går ju att precis som med gröt variera i det oändliga! Gillar du kokosmjölk? Testa!

 

Macadamiatoppad kokos- och chokladtarte

Måste bara tipsa om denna fantastiskt goda tarte som jag bakade i helgen. Gillar du kokos och choklad är detta definitivt något för dig!

Jag brukar inte gilla vanlig pajdeg men denna som är gjord på mandelmjöl, kokos, kokosolja & lite lönnsirap är helt himmelsk och gifter sig fantastiskt väl med ganachen på mörk choklad och kokosmjölk. Toppat med kokos och salta macadamianötter är denna en fröjd för smaklökarna!

Är det någon som vet var i Sverige jag kan få tag på 100% bakchoklad? Jag hade ingen sådan att tillgå så bytte ut chokladen i receptet mot vanlig mörk choklad men skulle vilja få tag i 100%-ig! Bytte även ut kokosflarnen på toppen mot riven kokos och använde saltade nötter istället för att rosta dem med salt.

D-vitaminboost

Nu när jag är mammaledig njuter jag verkligen extra mycket av helgerna. Då får jag chans att komma iväg på egen hand och få till riktigt bra träningpass men framförallt får jag hänga med hela min underbara lilla familj!

Det är något alldeles extra med söndagar, speciellt en söndag som igår med fantastiskt solsken, då vi bara såsar runt tillsammans. Denna helg var nästintill perfekt med ett skönt simpass på lördagen, härlig Ashtangayoga på SATS S:t Eriksbron på söndagen och efter det spenderade vi hela eftermiddagen med att bara promenera längst vattnet ut till Kastellholmen och sen såsa runt ett par timmar på NK.

Jag älskar mina vardagar också såklart och att vara mammaledig har onekligen sina fördelar, speciellt en fin dag som den här! Jag och N har varit ute och joggat och promenerat samt suttit i solen och bara njutit. Känns som att jag fått en rejäl D-vitaminboost!

Dagens löppass bestod av 30 minuters jogg med Charioten. Tanken var att se hur långt jag kommer på 30 minuter och sen framöver testa emellanåt och se om jag kommer längre och längre. Det går ju inte direkt snabbt nu och idag kom jag 4,23km. Känns helt okej såhär 3 månader efter förlossning och dessutom med extra tyngd i form av en vagn. Förhoppningsvis kan jag inom en rimlig framtid komma upp i 5km på en halvtimme! En extra utmaning är ju dessutom att N och därmed vagnen blir tyngre och tyngre!

 

Naturliga & ekologiska produkter

När det gäller mat har jag länge föredragit ekologiska produkter. Inte för att jag varit totalt omedveten tidigare, men när man får barn blir man dessutom lite extra uppmärksam på vad man utsätter kropp & hud för. Man tänker också till lite extra på vad vi utsätter vår planet för eftersom man nu har en egoistisk anledning till att bevara vår jord för efterkommande generationer.

Så när Nike föddes påbörjade jag en inventering av produkter jag använder på min kropp och även i hemmet. Men ju mer jag börja nysta i vad som är bra för oss och vår jord desto mer förvirrad blir jag. Bara för att en produkt är baserad på naturliga ingredienser behöver den inte vara bra för vår och våra barns hud! Många av de naturliga produkter jag använder innehåller till exempel cocamidopropyl betaine (CPBA) som utvinns ur kokos men tydligen är väldigt allergent. Även eteriska oljor som används istället för syntetisk parfym är väldigt allergent och bör framförallt inte användas på små barn då det är så extremt koncentrerade.

Blev besviken när jag såg att den väldoftande tvålen från C/O Gerd innehåller cocamidopropyl betaine. Även om jag älskar doften och den krämiga konsistensen kommer jag inte köpa denna igen men främst för att flaskan doserar alldeles för mycket tvål!

Att detta är så svårt har gjort att jag mer och mer övergått till att använda rena oljor utan några som helst tillsatser. På Nikes rumpa använder jag endast mandelolja och hon är nästan aldrig röd och har inga blöjexem. De senaste veckorna har jag själv använt mandel- eller tistelolja istället för duschcreme när jag duschar eller badar. Fett löser ju fett och det känns ändå som att man blir ren, funkar bra som “raklödder” när man rakar benen eller under armarna och man behöver inte smörja sig med någon lotion efteråt. Win win? Jag har även ersatt dagcreme med en kallpressad ekologisk arganolja. Arganoljan känns inte lika fet som många andra oljor och funkar bra i ansiktet.

Mandelolja funkar lika bra i badet som på bebisrumpor!

Nästa steg är att fundera på vad jag använder när jag städar och tvättar, något som jag misstänker kommer bli lika svårt om inte ännu svårare!

Lilla Brukets diskmedel är riktigt bra, diskar rent och doftar ljuvligt!

Hur tänker ni? Försöker ni välja naturliga och ekologiska produkter eller tycker ni inte att det spelar någon roll?

 

Delikata jordnötsbitar

Nike har fått röda pluttar i hela ansiktet som kliar och skorvar sig. Barnmorskan tror att det är hormonplitar men tyckte att jag kunde testa att utesluta choklad ur min kost. Känns som en standardlösning och tar inte hänsyn till det faktum att jag hittills ätit choklad utan att det gett några symptom. “Ät hellre sega råttor” var hennes kommentar. Uppenbarligen vet hon inte vad hon begär! Choklad är ju en treat som jag verkligen unnar mig, även nu när jag försöker komma i form efter graviditeten. Jag har alltid en plåt raw brownies stående i frysen då jag tycker det är ett bra fika/unna mig alternativ och godare än i princip allt annat jag kan komma på! Nåväl, vad gör man inte för det lilla livet? För att ändå ha nåt snack när sötsuget faller på så slängde jag ihop dessa jordnötsbitar som postades på en av mina favoritmatbloggar härom dagen. Vad blev min dom? Mycket smaskiga och kommer definitivt att slinka ner, smakar lite som snickers men de ersätter tyvärr inte choklad för mig. Jag fortsätter leta efter ett bra subsitut. Var försiktig med hur många du stoppar i dig, de är extremt rika på energi och passar alldeles utmärkt som energibar under eller efter träning!